Trombose voorkomen

o.a. ESTA: Electronische Visa Waiver
Plaats reactie
redactie
Redacteur

Trombose voorkomen

Bericht door redactie »

Tijdens een lange (vlieg)reis kun je last krijgen van trombose. Iedereen heeft dit wel eens gehoord, maar wat is trombose eigenlijk en hoe kun je het voorkomen?
Trombose is een aandoening waarbij zich bloedstolsels in de bloedvaten bevinden. De gevolgen van deze aandoening kunnen gevaarlijk zijn, bijvoorbeeld:
- een hartinfarct;
- een beroerte;
- diep-veneuze trombose.

Hoe ontstaat trombose?
Een stolsel in een bloedvat ontstaat vaak door een reactie van een beschadiging. Het kan ook ontstaan doordat er onvoldoende bloed doorstroomt. Er kan een stukje van stolsel afbreken en verderop in een kleiner bloedvat vast gaan zitten. Wanneer een bloedstolsel een ader geheel of gedeeltelijk afsluit is er sprake van trombose.

Meest voorkomende oorzaken van een trombose:
- langdurig onbeweeglijk zijn van een arm of been (door bijvoorbeeld gips of lang stilzitten tijdens een (vlieg)reis);
- operaties onder algehele verdoving (narcose);
- ernstig overgewicht;
- ouderdom;
- zwangerschap en kraambed;
- ernstige ziektes, zoals kanker of infecties;
- aangeboren afwijkingen in het stollingssysteem.

Tips ter voorkoming van trombose
Tijdens een (vlieg)reis kun je last krijgen van trombose. Bij een lange reis is er kans dat je bloedstroom belemmerd raakt. Hierdoor is er meer kans op een verhoogde stolbaarheid van het bloed. Met als gevolg dat dit trombose veroorzaakt. Het is daarom handig om een aantal dingen te onthouden voor tijdens het reizen:
- beweeg, houd je kuitspieren, voeten en armen in beweging, beweeg ze elke 2 uur;
- gebruik geen alcohol en koffie;
- gebruik geen slaapmiddelen;
- draag losse kleding en trek eventueel uw schoenen uit;
- draag steunkousen/compressiesokken.

Bij een trombosebeen is de ader in je been beschadigd en kan het bloed minder makkelijk terug naar het hart stromen. Het blijft hangen in je onderbeen en zorgt daardoor voor een zwaar gevoel in je been. Dit kan tot hevige pijn leiden. Een compressiesok zorgt ervoor dat de druk op het onderbeen wordt opgevoerd. Hierdoor kan het bloed wel naar boven stromen. Dit zorgt op deze manier voor verlichting van de pijn. Bovendien krijgt het been zo tijd om te herstellen.

Afbeelding

Bron
Vindt u Orlandofans leuk? Like ons op Facebook of volg ons op Twitter en zorg ervoor dat u altijd op de hoogte bent van de laatste nieuwtjes & activiteiten uit Orlando!

Hannie
Contacteer:

Re: Trombose voorkomen

Bericht door Hannie »

In aug 2013 heb ik na een lange vliegreis trombose gekregen.Ik kreeg 4 dagen na thuiskomst pijn in m'n been. Ben toen naar de 's avonds naar de SEH gegaan en vertelde zelf al aan de dokter dat ik dacht een trombosebeen te hebben. Met een bloedtest en een echo kunnen ze de diagnose stellen. Bij mij bleek een groot bloedvat onder in de buik dicht te zitten. Ik moest de 1e week zelf heparine spuiten in mijn buik. Daarna 1 1/2 jaar bloedverdunners geslikt en 9 maanden steunkous(van enkel tot lies) gedragen.
Het bloedvat zit nu nog steeds van lies tot navel dicht, dit gaat ook niet meer weg. Mijn lichaam heeft zelf nieuwe aders aangelegd rondom het verstopte bloedvat.
Ik heb er tot ongeloof van de arts weinig tot geen last meer van.
Voor een vliegreis langer dan 4 uur injecteer ik mijzelf met heparine want als je eenmaal trombose hebt of hebt gehad kan het nogmaals voorkomen.
Het komt sowieso vaker voor bij vrouwen en ook de pil gebruiken geeft een verhoogd risico.
Al onze blogs op: http://daneleens.blogspot.com
Wil je meelezen stuur me dan een berichtje met daarin je email adres.

Plaats reactie