Miami Beach was ooit een stoffige en vervallen bestemming waar oudere middleclass Amerikanen heengingen om in alle rust te overwinteren in kleinschalige hotels. Die tijd is voorbij. De afgelopen twintig jaar is de hogedrukspuit erover gegaan en is de stad ingenomen door vastgoed8ontwikkelaars, kunstenaars, celebrities en toeristen, die zich gretig onderdompelen in de glamoureuze sfeer van zien en gezien worden.
Welcome to Disneyland!”, roept taxichauffeur Hakan als hij wegdraait bij het vliegveld en koers zet richting Miami South Beach, de zuidelijkste punt van de stad. Aan de ene kant een langgerekt hagelwit strand en aan de andere kant een bijna eindeloos aanbod van restaurants, winkels, boetiekjes, trendy hotels en hippe clubs. Dit is de begin- én eindstop van veel toeristen die naar Miami Beach komen. Vooral in de nachtelijke uren verandert het gebied in een soort hedonistisch pretpark.

„Het merendeel van het publiek hier is jong en wild. Ze willen drinken, dansen en geld uitgeven”, vat Floyd Mandell samen. Hij werkt sinds 1978 in Miami Beach en is eigenaar van het Marseilles en het Dorchester, twee van de laatste hotels die nog niet zijn overgenomen en verspijkerd door een grote corporatie. Wat hem betreft blijft dat ook zo. Zijn zoon Steven is onlangs teruggekomen uit New York om mee te helpen in het familiebedrijf.
het volledige artikel kun je hier lezen.