Zo bestrijd je een jetlag

Hier staat alle overige informatie die te maken heeft met vliegen.
Plaats reactie
PENPE
Redacteur
Contacteer:

Zo bestrijd je een jetlag

Bericht door PENPE »

Na een lange vliegreis kun je soms wel dagenlang last hebben van een jetlag. Maar, goed nieuws, er bestaan trucjes om je zo snel mogelijk weer lekker fris en fruitig te voelen.

De term 'jetlag' dook volgens The Independent in 1966 voor het eerst op. Vliegtuigen zouden 'zó snel vliegen, dat je je bioritme ergens tussen die twee bestemmingen kwijtraakt'. En die uitleg is niet eens zo verkeerd.
Afbeelding
Systeem
Onze biologische klok heeft zich aangepast aan een 24-uursritme. Zodra de nacht intreedt, komen er slaaphormonen (melatonine) vrij. Wordt het weer licht, dan stopt de melatonineproductie en worden we weer wakker. Dat gaat allemaal vanzelf.

Stel je gaat op vakantie, laten we zeggen naar Los Angeles, dan raakt dit systeem door de war. Je bent opeens actief op een tijdstip dat je thuis normaal gesproken allang onder de wol kruipt en andersom.

Een jetlag helemaal voorkomen lijkt niet mogelijk, maar je kunt in ieder geval je best doen om de gevolgen zo beperkt mogelijk houden. Hoe?

•- Pas enkele dagen voor vertrek je slaappatroon een beetje aan. Reis je naar het oosten, ga dan twee dagen voor je vlucht een uurtje eerder naar bed, een dag voor de vlucht twee uur. Reis je naar het westen, doe dan precies het tegenovergestelde.

•- Zoek 's morgens meteen helder licht op. Natuurlijk licht helpt je lijf om zich aan te passen aan een nieuwe routine.

•- Drink voldoende water. Voor, tijdens en na de vlucht.

•- Probeer in het vliegtuig een beetje te rusten door kleine dutjes te doen.

•- Duik niet meteen je bed in zodra je aankomt. Zelfs als je moe bent en een lange vlucht achter de rug hebt, is het beter om actief te blijven tot het lokaal de juiste tijd is om naar bed te gaan. Zo past je lichaam zich sneller aan.

BRON:
Net terug van onze 2e Floridatrip van dit jaar en komend voorjaar mogen we weer 8-)

dhg2000
Contacteer:

Re: Zo bestrijd je een jetlag

Bericht door dhg2000 »

Zelf heb ik er eigenlijk alleen maar last van wanneer ik weer thuis in Nederland ben. Door zo veel mogelijk te slapen tijdens de vluchten (Oxaxepam, oordoppen en een zwart oogkapje helpen me hierbij) heb ik er steeds minde last van. Afgelopen maand van Las Vegas en dit weekend van Hawaii (en Seattle) teruggekomen en ik moet zeggen dat het me allemaal meevalt tot nu toe met de jetlag.
http://miquellisamerikablog.blogspot.nl/ Mijn vernieuwde blog over Amerika!

Plaats reactie