Trein vertraagd?
Dat je met de trein een vergoeding kunt krijgen, weten de meeste mensen wel. Maar hoeveel mensen claimen de vergoeding daadwerkelijk? Wanneer je door een vertraging van 30 minuten of meer te laat aankomt op het bestemmingsstation kun je geld terugvragen bij de NS. Dit geldt voor alle binnenlandse reizen met de NS, in principe ongeacht de oorzaak van de vertraging. Daarnaast geldt de regeling ook voor extra vervoersbewijzen zoals Railrunners of dagkaarten voor de fiets.
Hoeveel geld kan ik terugkrijgen?
Wanneer je op saldo of op rekening reist, krijg je bij een vertraging van 30 tot en met 59 minuten 50% van de prijs van je treinkaartje terug. Bij een vertraging van 60 minuten of meer krijg je de volledige prijs van je ticket terug. Mocht je je fiets bij je hebben gehad tijdens de vertraging – en daar dus een kaartje voor gekocht hebben – dan krijg je daar 25% van terug bij een vertraging van 30 minuten; bij een vertraging van 60 minuten of meer krijg je 50% van het fietsticket terug.
Je krijgt overigens géén vergoeding als de compensatie minder dan € 2,20 bedraagt. Verder moet je wel ingecheckt zijn voor de reis en moet je binnen drie maanden na de reisdatum de aanvraag hebben ingediend. In bijzondere gevallen van overmacht, zoals een stroomstoring met landelijke uitstraling, is er ook geen recht op vergoeding. De NS heeft een punctualiteit van zo’n 92%. Dat lijkt veel, maar als je bedenkt dat zo’n miljoen Nederlanders dagelijks met de trein reizen valt er dus toch een hoop te claimen!
Vlucht vertraagd?
Met het vliegtuig loop je helaas een veel grotere kans om vertraagd te raken. Terwijl de punctualiteit bij treinreizen nog netjes is met 92%, is dit met 85% een stuk lager in de luchtvaart. Statistisch gezien kun je beter vanaf een kleinere luchthaven vliegen: zij hadden een gemiddelde punctualiteit van 89% in 2014. Op grotere luchthavens, zoals Schiphol en de luchthaven van Frankfurt, ligt de punctualiteit wat lager met gemiddeld 84%. Het kan dan ook voorkomen dat je juist op weg naar jouw vakantie te maken krijgt met een vluchtvertraging. Niet iedereen weet het maar ook bij een vertraging, annulering of omboeking van je vlucht kun je een compensatie krijgen tot wel € 600,- per persoon. Dit is onafhankelijk van je ticketprijs, en zo kun je je reis dus al snel terugverdienen!
Hoeveel geld kan ik terugkrijgen?
Hoeveel geld je precies kunt claimen is afhankelijk van de afstand van de vlucht, de duur van de vertraging (je vlucht moet ten minste drie uur vertraagd zijn) en of er sprake was van overmacht. De bedragen zijn als volgt:
€ 250,- voor vluchten tot en met 1.500 kilometer;
€ 400,- voor alle vluchten binnen de Europese Unie van meer dan 1.500 kilometer;
€ 400,- voor alle vluchten buiten de Europese Unie tussen de 1.500 en 3.500 kilometer;
€ 600,- voor alle overige vluchten.
Helaas is het claimen van deze schadevergoeding vaak erg lastig: luchtvaartmaatschappijen houden het geld uiteraard liever in eigen zak en noemen daarom al snel alles overmacht. Passagiers zijn niet altijd goed in staat deze uitleg op waarde te schatten en laten zich dan ook vaak met een kluitje het riet insturen.
Tom van Bokhoven van claimorganisatie Vlucht-vertraagd.nl: ,,We zien vaak dat airlines simpelweg niet eerlijk over de oorzaak van een vertraging, of iets overmacht noemen dat dat helemaal niet is. Zo werd een verstopte wc als gevolg van een luier als reden aangedragen om niet te betalen. We hebben er uiteraard voor gezorgd dat hiervoor werd uitbetaald want dit valt echt niet gelijk te stellen aan bijvoorbeeld een vulkaanuitbarsting!”
Naast een financiële vergoeding heb je bij vluchtvertragingen ook recht op verzorging van de luchtvaartmaatschappij. Denk hierbij aan maaltijden en eventueel accommodatie.
Boot vertraagd?
Er wordt over het algemeen minder gereisd per boot, maar als je vertraagd raakt kun je ook hier een bedrag voor terugkrijgen! Sinds 2010 kun je geld claimen bij een vertraging bij vervoer over het water: het gaat hierbij om reizen over zee en binnenwateren.
Hoeveel geld kan ik terugkrijgen?
Bij een vertraging per boot heb je als passagier recht op snacks en maaltijden en wanneer je moet overnachten vanwege de vertraging moet je daarnaast € 80,- per nacht voor een hotelvergoeding krijgen. Wordt je bootreis geannuleerd of raakt deze met meer dan 90 minuten vertraagd dan heb je recht op een terugbetaling van het ticket of op alternatief vervoer. Daarnaast kom je in bepaalde gevallen in aanmerking voor een compensatie bovenop de prijs van je kaartje. Hierbij gaat het om een bedrag van 25% van het ticket bij een vertraging van twee uur of meer en 50% bij een vertraging van vier uur of meer. Deze EU-regeling geldt alleen bij veerdiensten en cruiseschepen die meer dan twaalf passagiers kunnen vervoeren. Rondvaartboten en schepen voor excursies zijn uitgezonderd.
Dus mocht je in de toekomst vertraging oplopen met de trein, het vliegtuig of per boot, dien dan vooral een claim in! Niet geschoten is immers altijd mis. En misschien kun je zo geld terugkrijgen voor een nieuwe reis. Meer informatie over de Europese regels bij vertragingen vind je op de website van de Europese Commissie.
Bron