Wat te doen bij vertraging?

Hier staat alle overige informatie die te maken heeft met vliegen.
Plaats reactie
robisjo

Wat te doen bij vertraging?

Bericht door robisjo »

De meivakantie is in volle gang en veel Nederlanders trekken er op uit. Lekker een dagje weg met de trein bijvoorbeeld, of misschien wel een weekje naar de zon met het vliegtuig. Maar wat als je op jouw tripje een vertraging oploopt? Wat doe je dan? Voor elk probleem is een oplossing, je kunt namelijk voor vertragingen per boot, trein én met het vliegtuig een vergoeding terugkrijgen! Lees hier hoe dit werkt.

Afbeelding

Trein vertraagd?

Dat je met de trein een vergoeding kunt krijgen, weten de meeste mensen wel. Maar hoeveel mensen claimen de vergoeding daadwerkelijk? Wanneer je door een vertraging van 30 minuten of meer te laat aankomt op het bestemmingsstation kun je geld terugvragen bij de NS. Dit geldt voor alle binnenlandse reizen met de NS, in principe ongeacht de oorzaak van de vertraging. Daarnaast geldt de regeling ook voor extra vervoersbewijzen zoals Railrunners of dagkaarten voor de fiets.

Hoeveel geld kan ik terugkrijgen?
Wanneer je op saldo of op rekening reist, krijg je bij een vertraging van 30 tot en met 59 minuten 50% van de prijs van je treinkaartje terug. Bij een vertraging van 60 minuten of meer krijg je de volledige prijs van je ticket terug. Mocht je je fiets bij je hebben gehad tijdens de vertraging – en daar dus een kaartje voor gekocht hebben – dan krijg je daar 25% van terug bij een vertraging van 30 minuten; bij een vertraging van 60 minuten of meer krijg je 50% van het fietsticket terug.
Je krijgt overigens géén vergoeding als de compensatie minder dan € 2,20 bedraagt. Verder moet je wel ingecheckt zijn voor de reis en moet je binnen drie maanden na de reisdatum de aanvraag hebben ingediend. In bijzondere gevallen van overmacht, zoals een stroomstoring met landelijke uitstraling, is er ook geen recht op vergoeding. De NS heeft een punctualiteit van zo’n 92%. Dat lijkt veel, maar als je bedenkt dat zo’n miljoen Nederlanders dagelijks met de trein reizen valt er dus toch een hoop te claimen!

Vlucht vertraagd?

Met het vliegtuig loop je helaas een veel grotere kans om vertraagd te raken. Terwijl de punctualiteit bij treinreizen nog netjes is met 92%, is dit met 85% een stuk lager in de luchtvaart. Statistisch gezien kun je beter vanaf een kleinere luchthaven vliegen: zij hadden een gemiddelde punctualiteit van 89% in 2014. Op grotere luchthavens, zoals Schiphol en de luchthaven van Frankfurt, ligt de punctualiteit wat lager met gemiddeld 84%. Het kan dan ook voorkomen dat je juist op weg naar jouw vakantie te maken krijgt met een vluchtvertraging. Niet iedereen weet het maar ook bij een vertraging, annulering of omboeking van je vlucht kun je een compensatie krijgen tot wel € 600,- per persoon. Dit is onafhankelijk van je ticketprijs, en zo kun je je reis dus al snel terugverdienen!

Hoeveel geld je precies kunt claimen is afhankelijk van de afstand van de vlucht, de duur van de vertraging (je vlucht moet ten minste drie uur vertraagd zijn) en of er sprake was van overmacht. De bedragen zijn als volgt:
€ 250,- voor vluchten tot en met 1.500 kilometer;
€ 400,- voor alle vluchten binnen de Europese Unie van meer dan 1.500 kilometer;
€ 400,- voor alle vluchten buiten de Europese Unie tussen de 1.500 en 3.500 kilometer;
€ 600,- voor alle overige vluchten.

Helaas is het claimen van deze schadevergoeding vaak erg lastig: luchtvaartmaatschappijen houden het geld uiteraard liever in eigen zak en noemen daarom al snel alles overmacht. Passagiers zijn niet altijd goed in staat deze uitleg op waarde te schatten en laten zich dan ook vaak met een kluitje het riet insturen.

Tom van Bokhoven van claimorganisatie Vlucht-vertraagd.nl: ,,We zien vaak dat airlines simpelweg niet eerlijk over de oorzaak van een vertraging, of iets overmacht noemen dat dat helemaal niet is. Zo werd een verstopte wc als gevolg van een luier als reden aangedragen om niet te betalen. We hebben er uiteraard voor gezorgd dat hiervoor werd uitbetaald want dit valt echt niet gelijk te stellen aan bijvoorbeeld een vulkaanuitbarsting!”

Naast een financiële vergoeding heb je bij vluchtvertragingen ook recht op verzorging van de luchtvaartmaatschappij. Denk hierbij aan maaltijden en eventueel accommodatie.

Boot vertraagd?

Er wordt over het algemeen minder gereisd per boot, maar als je vertraagd raakt kun je ook hier een bedrag voor terugkrijgen! Sinds 2010 kun je geld claimen bij een vertraging bij vervoer over het water: het gaat hierbij om reizen over zee en binnenwateren.

Bij een vertraging per boot heb je als passagier recht op snacks en maaltijden en wanneer je moet overnachten vanwege de vertraging moet je daarnaast € 80,- per nacht voor een hotelvergoeding krijgen. Wordt je bootreis geannuleerd of raakt deze met meer dan 90 minuten vertraagd dan heb je recht op een terugbetaling van het ticket of op alternatief vervoer. Daarnaast kom je in bepaalde gevallen in aanmerking voor een compensatie bovenop de prijs van je kaartje. Hierbij gaat het om een bedrag van 25% van het ticket bij een vertraging van twee uur of meer en 50% bij een vertraging van vier uur of meer. Deze EU-regeling geldt alleen bij veerdiensten en cruiseschepen die meer dan twaalf passagiers kunnen vervoeren. Rondvaartboten en schepen voor excursies zijn uitgezonderd.

Dus mocht je in de toekomst vertraging oplopen met de trein, het vliegtuig of per boot, dien dan vooral een claim in! Niet geschoten is immers altijd mis. En misschien kun je zo geld terugkrijgen voor een nieuwe reis. Meer informatie over de Europese regels bij vertragingen vind je op de website van de Europese Commissie.

Bron
Afbeelding

robisjo

Re: Wat te doen bij vertraging?

Bericht door robisjo »

Vraag van mij is hebben er forum leden ervaring met vertragingen en hoe dit is opgelost??

Om voorons zelf te spreken wij hebben twee maal ernstige vertraging ondervonden.
Eerste keer was in 2009 toen lag er op moment van aankomen in IAD meer dan een meter sneeuw dus toen had United de vlucht geannuleerd. Ze hebbn ons toen omgeboekt op de volgende dag via Dallas naar Los Angeles en toen uiteindelijk naar Orlando. De nacht hebben wij op Schiphol in een hotel geslapen(op kosten van United.

De tweede keer werdt veroorzaakt door "thunderstorms" in Houston waardoor ons toestel daar niet mocht landen. hierdoor miste wij onze aansluitende vlucht naar Anchorage. De volgende vlucht waar wij op mee konden was 3 dagen later :evil: :evil: Toen zijn wij lichtelijk uit de plaat gegaan omdat ze hier niets voor hoeven te compenseren. En omdat wij met twee verschillende reisschema's reisde waren er al personen uit ons gezeldschap wel zonder vertraging aangkomen in Anchorage. Na hevig aandringen hebben we een schema gekregen wat vanaf Houston os via Las Vegas en Seattle naar Achorage bracht. Maar hierdoor moesten we wel de nacht op Las Vegas doorbrengen.

Ben benieuwd hoe bij anderen dit is opgelost.
Afbeelding

pietjepuk

Bericht door pietjepuk »

Hoi hoi,

Wij hebben zelf ook met vertraging te maken gehad.
De rede van vertraging was vaag/technisch mankement.
Bij terugkomst hebben wij dit uitbesteed aan vluchtvertraagd en met succes en ook nog redelijk snel afgerond.
Wij kregen de maximale vergoeding van €600 uitgekeerd of konden kiezen voor $1750 pp aan vliegvouchers.
Dus wij gaan dit jaar lekker op kosten van american airlines op vakantie.

PENPE
Redacteur
Contacteer:

Bericht door PENPE »

De aanhouder wint

Luchtvaartmaatschappijen sturen vertraagde reizigers die schade claimen dolgraag met een kluitje in het riet. Zodat u massaal uw heil zoekt bij zogenaamde claimbureaus, die op basis van no cure no pay het vuile werk doen. EUclaim bemiddelde vorig jaar voor zo’n 46.000 passagiers. Een schande dat het zo moet!

De te claimen bedragen kunnen echter flink in de papieren lopen. Het Europese Hof van Justitie heeft bepaald dat als u meer dan drie uur later aankomt op uw bestemming, vergoedingen betaald moeten worden variërend van 250 tot 600 euro per passagier. De verschillen hebben te maken met afstanden en vertrek- en aankomstpunt.

De regels gelden in ieder geval als u vliegt vanaf een luchthaven in de Europese Unie, het maakt hierbij niet uit met welke luchtvaartmaatschappij. En als u vliegt vanuit een land BUITEN de Europese Unie naar een land binnen de Unie, maar dan wel met een Europese maatschappij.

Getouwtrek
Of het nu Vueling betreft, de KLM, Arke of TAP, alle maatschappijen komen voorbij in een bonte klachtenreeks. Sacha Loeffen is ervaringsdeskundige en ook nog eens jurist: “Ik heb het twee keer meegemaakt. Een keer bij Vueling was de vlucht geannuleerd vanuit Barcelona. We hadden recht op vergoeding maar ze scheepten ons af met ‘technisch mankement’. De aanhouder wint en na veel getouwtrek toch vergoeding gekregen. De andere keer was een vlucht uit Londen met de KLM, ook zij stuurden ons het bos in met precies hetzelfde argument. Na veel gedoe toch het geld gekregen.”

De term ‘technisch mankement’ kwam volop voorbij in de reacties, terwijl dat meestal geen overmacht doch een bedrijfsrisico is. Sommige lezers hebben het er daarna bij laten zitten. Maar velen schakelden een zogenaamd claimbureau in. Veelgenoemde namen: VluchtVertraagd.nl, EUdelay en vooral EUclaim. “In juni 2011 ben ik op vakantie naar Egypte geweest en tijdens de terugreis hadden we vier uur vertraging,” schrijft Do Krecke. “De luchtvaartmaatschappij wimpelde het af als overmacht. Via EUclaim heb ik een vergoeding mogen ontvangen van 400 euro.”

Hier worden dan wel kosten (29 procent) vanaf getrokken, maar dat vinden de meeste lezers terecht: “Zij nemen veel werk uit handen en strijken dan ook terecht een deel van de opbrengst op. Prima ervaring, zou het zo weer doen,” stelt Ronald de Vos. Maar het blijft natuurlijk schandalig dat u wordt gedwongen uw toevlucht te zoeken tot dergelijke bureaus, terwijl u gewoon recht heeft op dat geld.

Mond snoeren
Lotte van ’t Klooster van EUclaim laat desgevraagd weten dat er vorig jaar 20.000 claims zijn ontvangen; gemiddeld bestaat een claim uit 2,3 personen, waarmee het totaal aantal passagiers op zo’n 46.000 komt. De groei is enorm: in 2012 werden 8.000 claims ontvangen en in 2013 13.000. Voor dit jaar verwacht Van ’t Klooster opnieuw een aanzienlijke groei: “Steeds meer mensen zijn van deze Europese regelgeving op de hoogte en weigeren zich het bos in te laten sturen.”

Veel luchtvaartmaatschappijen proberen passagiers de mond te snoeren met een voucher: u heeft echter recht op harde munten. Lily Hering kreeg na vertraging 600 euro terug van Malaysia Airlines, met daarbij het verzoek dit NIET door te vertellen aan haar reisgenoten. Bizar, vindt Hering. Wie door de maatschappij wordt afgescheept, kan vervolgens zelf kosteloos zijn heil zoeken bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).

Een handige tip van Thijs Wagenaar, die vorig jaar een vertraging van meer dan drie uur met Vueling ondervond. Hij was zo slim het voorval bij de claimservice van zijn rechtsbijstandsverzekering te melden, in dit geval ARAG. “Volgens ARAG heb ik recht op 600 euro, en zij hebben nu de ILT voor mij benaderd. Doordat ik deze verzekering heb hoef ik geen hoge provisie te betalen aan een claimbureau.”

Grote misstand
Marinus Hoorntje van de site Reisrecht.nl noemt de hele kwestie ‘een grote misstand’. “Uiteindelijk ontvangt per saldo slechts 3 procent van de rechthebbenden het juiste bedrag. Nationale toezichthouders moeten er veel effectiever voor gaan zorgen dat de rechten van de consument worden geëerbiedigd.”

Gaat het dan nooit zomaar goed? Ans Nuijten ondervond 24 uur vertraging met Garuda. Ze kreeg consumptiebonnen, een overnachting in een Ibis-hotel en na het indienen van een claim binnen twee maanden 1200 euro retour op haar rekening. Zo hoort het dus.

Bron : Telegraaf.nl
Net terug van onze 2e Floridatrip van dit jaar en komend voorjaar mogen we weer 8-)

YBodur

Bericht door YBodur »

Ik heb het een aantal keer voor klanten bij vlucht-vertraagd onder gebracht. Zij weten de juiste procedure en vooral belangrijk, hoe te reageren bij een afwijzing.
Een keer is het niet gelukt maar de overige claims zijn uiteindelijk allemaal uitbetaald. (Gaat soms wel een half jaar tot een jaar overheen)

b_talens

Bericht door b_talens »

ik heb zelf rechtstreeks mijn claim ingediend bij british airways per email ( emailadres ergens van een forum gehaald ) en had binnen 2 weken 600 euro pp op mijn rekening staan ...zo kan het dus ook

Aanvulling door moderator :

Emailadres : https://www.britishairways.com/travel/c ... blic/en_gb

Barkies

Bericht door Barkies »

Bij vertraging van 4 1/2 uur eerst zelf een brief geschreven naar luchtvaartmaatschappij. Kregen een aanbod van $ 100 per persoon in vouchers. Vervolgens heeft de rechtsbijstandverzekering 4 brieven geschreven en uiteindelijk € 600 per persoon uitbetaald gekregen. Heeft alleen € 100 eigen bijdrage gekost.

oOz

Bericht door oOz »

Hoe zit dat nu eigenlijk als een vlucht geannuleerd word en je een vlucht van enkele uren eerder dient te nemen?

In mijn geval las ik in de ochtend dat mijn vlucht in de avond geannuleerd was.
De enige echte optie was meteen de spullen in te pakken en ipv MCO - GTW -AMS de route MCO - PHL - AMS te nemen.
Hierdoor zijn we 5,5 uur eerder moeten vertrekken van onze vakantie en toevallig ook 5,5 uur te vroeg geland in AMS.

Mail gestuurd naar BA en na wat geduld kreeg ik een excuses en 50% van mijn vergoeding toegekend, dit was een 300 euro PP.
Als ik nu de vraag stel waarom het 50% is krijg ik geen antwoord.
Weet hier wellicht iemand waar ik recht op heb?

Plaats reactie