De comfortclass houdt in een vliegtuig het midden tussen de relatief goedkope economyclass en de dure businessclass. De klasse werd 25 jaar geleden geïntroduceerd door het Taiwanese EVA Air. Inmiddels hebben veel meer maatschappijen zo'n klasse.
Voor de nieuwe editie van de Reisgids zocht de Consumentenbond uit wat je eigenlijk aan extra's krijgt op zo'n stoel. En, ook belangrijk: wat betaal je ervoor? Het goede nieuws: je krijgt in alle gevallen íets extra's als je meer betaalt voor comfort. Maar de verschillen zijn groot.
Opvallend: bij maatschappijen uit Azië, waar de mensen gemiddeld een heel stuk kleiner zijn dan hier, is de extra beenruimte het grootst. Cathay Pacific biedt op vluchten naar Hongkong maar liefst 16 centimeter extra aan comfortclasspassagiers: 87 om 71 centimeter. EVA Air en China Southern Airlines doen daar met 13 centimeter extra weinig voor onder.
Verschil
Op reizen naar de VS is 8 tot 11,5 centimeter extra beenruimte gemeengoed. Een tweede opvallende bevinding: een en dezelfde maatschappij hanteert per bestemming een andere definitie van comfort. KLM bijvoorbeeld biedt op zijn meeste bestemmingen 84 centimeter beenruimte aan meer betalende reizigers. Maar wie met de blauwe vloot naar Peking vliegt, krijgt slechts 79 centimeter.
Wat extra beenruimte is prettig, natuurlijk, maar het is ook prettig als je er niet al te veel voor moet betalen. De meerprijzen die maatschappijen vragen, wisselen ook nogal. De eerder genoemde vlucht van Cathay Pacific naar Hongkong kost je 853 euro extra; 1543 euro in plaats van 690. Dat komt neer op ruim 53 euro per centimeter extra beenruimte. De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat je nóg meer extra's krijgt: een brede stoel, een aparte incheckbalie, je mag meer bagage meenemen en je mag eerder aan boord.

Bron