Koffer vertraagd, kwijt of beschadigd: wat te doen?

Hier staat alle overige informatie die te maken heeft met vliegen.
Plaats reactie
robisjo

Koffer vertraagd, kwijt of beschadigd: wat te doen?

Bericht door robisjo »

Je bent geland op het vliegveld van je bestemming en staat te wachten bij de kofferband tot jouw bagage netjes uit de machine rolt. Maar niet iedereen heeft evenveel geluk: 1 op 136 passagiers blijkt zijn bagage kwijt te raken! Weet jij wat je moet doen als jouw koffer kwijtraakt of met vertraging aankomt? Het is verstandig om in zo’n geval meteen actie te ondernemen. In veel gevallen heb je dan namelijk recht op een vergoeding.
Afbeelding

Aangifteformulier

Als je bagage met vertraging aankomt heb je recht op een vergoeding voor noodzakelijke spullen zoals toiletartikelen en kleding. In de Algemene Voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij staat meestal vastgelegd wat de hoogte van de compensatie voor deze spullen is.
Het is in zo’n geval noodzakelijk om direct naar een vertegenwoordiger van de luchtvaarmaatschappij te gaan (meestal ground services). Vraag om een Property Irregularity Report (PIR) zodat je deze ter plekke kunt invullen en indienen. Vraag altijd om een kopie of schriftelijke bevestiging van de klacht, want deze heb je later nodig om de klacht formeel bij de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie in te dienen. Mocht je koffer wel aanwezig maar beschadigd zijn, dan kun je dit ook aangeven op het PIR-formulier.
Je moet overigens met de bagagesticker op je ticket bewijzen dat de bagage onder jouw ticket is ingecheckt. Het is daarom slim om bij vertrek altijd goed te controleren of je bagage op jouw naam wordt ingecheckt.

Klacht indienen

Naast het invullen van het schadeformulier bij de bagageservice balie moet je de klacht indienen bij de betreffende maatschappij. Is je bagage na drie dagen nog zoek, vul dan ook een Baggage Inventory Form in. Let erop dat je dit binnen de gestelde termijn doet: in het geval van vertraagde of kwijtgeraakte bagage is dat 21 dagen maar doe het altijd direct.

Is er iets uit je bagage kwijt als gevolg van diefstal of is je bagage beschadigd dan moet je binnen zeven dagen een klacht indienen vanaf de dag van ontvangst van de bagage.
Indien je alleen een vliegticket hebt geboekt, kun je de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk stellen. Maar als je je reis hebt geboekt bij een reisorganisatie is deze organisatie ook verantwoordelijk voor het goed uitvoeren van de reis, en het vervoeren van de bagage hoort daar ook bij. Je kunt deze organisatie dan aansprakelijk stellen.
Neem bij het indienen van de klacht in ieder geval de volgende informatie op (hiervoor zijn op internet ook voorbeeldbrieven beschikbaar):
  • Een kopie van het PIR-formulier.
  • Je moet aangeven wat de schade precies is met eventuele foto’s en bijvoorbeeld kopieën van bonnetjes.
  • Het is slim om een oplossing te vragen voor een bepaalde (redelijke) datum.
  • De eventuele vervolgstappen die je gaat nemen wanneer de oplossing niet voldoet.
Bij de meeste maatschappijen kun je een dergelijke klacht online via de website indienen. Kom je er niet uit met de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie, dan kan het de moeite waard zijn om via je rechtsbijstandsverzekering of via de Geschillencommissie Reizen je recht te behalen.

Reisverzekering

Je kunt de organisatie waarmee je hebt gereisd dus aanspreken, maar mocht je een reisverzekering hebben is het misschien slimmer om via deze verzekering te proberen een vergoeding te krijgen. Deze vergoeding kan namelijk hoger uitvallen dan degene die door de luchtvaartmaatschappij wordt aangeboden. Kijk eerst in de polis of je recht hebt op een vergoeding en vervolgens hoe je deze kunt verkrijgen.

3.000 koffers kwijt per uur

Uit een onderzoek dat in 2011 werd uitgevoerd bleek dat er wereldwijd zo’n 3.000 koffers per uur kwijtraken. De afgelopen jaren is dat sterk verbeterd maar nog steeds raakt 1 op de 136 passagiers zijn of haar bagage kwijt. Voor veel mensen is dit een reden om enkel met handbagage te reizen. Met de nieuwe regels voor handbagage die onlangs door luchtvaartautoriteit IATA werden voorgesteld zal dit echter een stuk moeilijker worden. De maximale afmetingen voor handbagage zullen namelijk een stuk kleiner worden. Overigens is er nog een andere oplossing voor het kwijtraken van bagage: er zijn inmiddels meerdere bedrijven die een track en trace label aanbieden waarmee je koffer wereldwijd traceerbaar is.

BRON
Afbeelding

dhg2000
Contacteer:

Re: Koffer vertraagd, kwijt of beschadigd: wat te doen?

Bericht door dhg2000 »

Vorig jaar op het vliegveld in Nassau kon ik mijn koffer niet vinden, hij bleek in een plastic tas op de band te liggen. De koffer was kapotgemaakt en ze konden hem niet meer goed dicht krijgen. Ik moest dus een nieuwe koffer kopen en bij thuiskomst heb ik het aankoopbedrag van mijn gesloopte koffer terug weten te krijgen via mijn reisverzekering. Ik heb een doorlopende reisverzekering en dat was eigenlijk pas voor het eerst dat ik het nodig had, gelukkig.
http://miquellisamerikablog.blogspot.nl/ Mijn vernieuwde blog over Amerika!

Plaats reactie