KLM denkt dat er een tijdsbesparing van 20 procent kan worden behaald bij het instappen aan boord van de vliegtuigen. Een nieuw instapsysteem moet, volgens de maatschappij, een oplossing bieden voor een terugkerende ergernis van vliegtuigpassagiers: dringen bij de gate, file in het gangpad, klimmen over medereizigers.
Dat schrijft de Volkskrant.
Het sneller boarden van passagiers komt niet alleen de kwaliteit voor passagiers ten goede maar levert de maatschappij ook nog eens meer kans om op tijd te vertrekken en daardoor een goede on time performance te realiseren.
Het systeem zorgt ervoor dat het vliegtuig stoel voor stoel wordt opgevuld. Te beginnen bij de achterste windowseats. Om passagiers zo ver te krijgen dit te doen moeten er nummertjes worden getrokken meldt productstrategiemanager Jan van Helden van KLM aan de ochtendkrant. Het systeem van nummertjes trekken is mondiaal bekend vanuit de retail.
Afgelopen twee jaar experimenteerde KLM bij vijf gates al met een beeldscherm waarop nummers verschenen. Circa 200.000 passagiers deden mee met het zogeheten Smart Boarding-experiment, voordat zij op een Boeing 737 stapten. Het resultaat was een tijdwinst van gemiddeld 20 procent, stelt Van Helden. 'Dat komt neer op 3 tot 5 minuten. Dat is erg veel als je dit bij elkar optelt voor alle vluchten.
Bron : Luchtvaartnieuws.nl
KLM laat passagiers veel sneller instappen
KLM laat passagiers veel sneller instappen
Net terug van onze 2e Floridatrip van dit jaar en komend voorjaar mogen we weer 

Re: KLM laat passagiers veel sneller instappen
Als aanvulling op bovenstaand bericht het artikel uit de Volkskrant :
Nieuw instapsysteem KLM levert 20 procent tijdwinst op
KLM denkt als eerste een oplossing te hebben gevonden voor een terugkerende ergernis van vliegtuigpassagiers: dringen bij de gate, file in het gangpad, klimmen over medereizigers. De traditionele chaos bij het instappen kost luchtvaartmaatschappijen bovendien onnodig veel tijd. Hoe korter een vliegtuig stil staat, hoe beter.
Wiskundigen hadden het al berekend: op papier kan het instapproces 45 procent sneller als een vliegtuig stoel voor stoel wordt opgevuld. Te beginnen bij de achterste windowseats. 'De vraag was hoe we onze passagiers zo ver krijgen', zegt productstrategiemanager Jan van Helden van KLM. Het antwoord volgens hem: een nummertje trekken bij de gate, net zoals bij de slager of in het gemeentehuis. 'Dat systeem kent iedereen, ook Amerikanen en Japanners.'

Afgelopen twee jaar experimenteerde KLM bij vijf gates al met een beeldscherm waarop nummers verschenen. Circa 200.000 passagiers deden mee met het zogeheten Smart Boarding-experiment, voordat zij op een Boeing 737 stapten. Het resultaat was een tijdwinst van gemiddeld 20 procent, stelt Van Helden. 'Dat komt neer op 3 tot 5 minuten. Dat lijkt niet veel, maar dat is het wel in een wereld waarin iedere minuut telt om een vliegtuig weer in de lucht te krijgen.' Zeker voor bedrijven waar de winstmarge krap is.
Pilot
Passagiers scanden bij de gate hun instapkaart, kregen een nummer toebedeeld, en mochten pas instappen als dat nummer op een bord verscheen. Blijven hangen om als laatste in te stappen, kon ook niet meer. De theoretische 45 procent tijdwinst is niet gehaald wegens twee concessies: businessclass-passagiers mochten eerst instappen, ook al zitten zij voorin. En families met kinderen mochten samen instappen. 'We willen het wel prettig houden.'
KLM gaat de resultaten van de pilot gebruiken om de omkeertijd van haar vliegtuigen te verlagen. De volgende stap, stelt Van Helden, is de procedure bij de gate te verbeteren. 'Vooral het scannen van instapkaarten kan een knelpunt zijn.' Of alle passagiers uiteindelijk gaan smart boarden, is nog niet besloten.
Bron : Volkskrant.nl
Nieuw instapsysteem KLM levert 20 procent tijdwinst op
KLM denkt als eerste een oplossing te hebben gevonden voor een terugkerende ergernis van vliegtuigpassagiers: dringen bij de gate, file in het gangpad, klimmen over medereizigers. De traditionele chaos bij het instappen kost luchtvaartmaatschappijen bovendien onnodig veel tijd. Hoe korter een vliegtuig stil staat, hoe beter.
Wiskundigen hadden het al berekend: op papier kan het instapproces 45 procent sneller als een vliegtuig stoel voor stoel wordt opgevuld. Te beginnen bij de achterste windowseats. 'De vraag was hoe we onze passagiers zo ver krijgen', zegt productstrategiemanager Jan van Helden van KLM. Het antwoord volgens hem: een nummertje trekken bij de gate, net zoals bij de slager of in het gemeentehuis. 'Dat systeem kent iedereen, ook Amerikanen en Japanners.'

Afgelopen twee jaar experimenteerde KLM bij vijf gates al met een beeldscherm waarop nummers verschenen. Circa 200.000 passagiers deden mee met het zogeheten Smart Boarding-experiment, voordat zij op een Boeing 737 stapten. Het resultaat was een tijdwinst van gemiddeld 20 procent, stelt Van Helden. 'Dat komt neer op 3 tot 5 minuten. Dat lijkt niet veel, maar dat is het wel in een wereld waarin iedere minuut telt om een vliegtuig weer in de lucht te krijgen.' Zeker voor bedrijven waar de winstmarge krap is.
Pilot
Passagiers scanden bij de gate hun instapkaart, kregen een nummer toebedeeld, en mochten pas instappen als dat nummer op een bord verscheen. Blijven hangen om als laatste in te stappen, kon ook niet meer. De theoretische 45 procent tijdwinst is niet gehaald wegens twee concessies: businessclass-passagiers mochten eerst instappen, ook al zitten zij voorin. En families met kinderen mochten samen instappen. 'We willen het wel prettig houden.'
KLM gaat de resultaten van de pilot gebruiken om de omkeertijd van haar vliegtuigen te verlagen. De volgende stap, stelt Van Helden, is de procedure bij de gate te verbeteren. 'Vooral het scannen van instapkaarten kan een knelpunt zijn.' Of alle passagiers uiteindelijk gaan smart boarden, is nog niet besloten.
Bron : Volkskrant.nl
Net terug van onze 2e Floridatrip van dit jaar en komend voorjaar mogen we weer 

Re: KLM laat passagiers veel sneller instappen
Zeker geen slecht idee, het instappen zoals het op dit moment gaat is gewoon heel inefficiënt en er moet zeker wat aan gedaan worden. Een andere mogelijkheid is het slechts toestaan van kleine stuks handbagage, zodat er niet zoveel tijd wordt besteed door de reizigers aan het zoeken naar een plek voor de grote handkoffers en de tijd die verloren gaat met het proppen en passen en meten.
http://miquellisamerikablog.blogspot.nl/ Mijn vernieuwde blog over Amerika!